تاریخچه قهوه ترک

 قهوه ترک

تاریخچه قهوه ترک به دوران کهن بر میگردد .قهوه در زمان سلطنت سلیمان بزرگ، سلطان عثمانی در قرن چهاردهم، از طریق فرماندار وقت یمن، اوزدمیر پاشا، وارد ترکیه شد. قهوه به دست عموم رسید و با مناسبت‌های اجتماعی و ملی همراه شد .و بخشی از فرهنگ ترکی شد .و اولین مکان عمومی برای نوشیدن قهوه در اواسط قرن پانزدهم در استانبول از سوی فردی که خواستار حکومت بود افتتاح شد .و زنی به نام شمس، افراد سرشناس و روشنفکر را در آنجا جمع می‌کرد.و قهوه می‌نوشید و در مورد مسائل عمومی و سیاسی صحبت می‌کرد. کوریل نویسنده آمریکایی در ادامه به روایت رمان قهوه می‌پردازد. و می‌گوید که پس از ورود عثمانی‌ها به مصر در سال 1517، قهوه به یکی از مواد اولیه جامعه ترکیه و یکی از باارزش‌ترین کالاها تبدیل شد.

وجود قهوه خانه های متعدد در قسطنطنیه

تا سال 1570، پانزده سال پس از ورود قهوه به قسطنطنیه، پایتخت ترکیه بیش از شش‌صد کافی‌شاپ داشت. عثمانی‌ها به این نوشیدنی «کافه» می‌گفتند. که تحریف کلمه عربی «قهوه» است و نام «کافه‌مان» را به محل فروش آن می‌دادند. ترکیه بیشتر قهوه را از شهر موجه یمن وارد کرد .و یکی از ناظران صحنه زندگی در قسطنطنیه نوشت که اعضای فقیرترین طبقه برای خرید قهوه در خیابان‌ها برای خرید قهوه گدایی پول می‌کردند. امروز قصد صحبت در مورد تاریخچه قهوه ترک راداریم .

مقاله 8 خاصیت مفید قهوه برای بدن ، مطلب مفیدی است که می توانید مطالعه نمایید .

منشأ قهوه ترک چیست و چگونه به دست عثمانی‌ها رسید و چه کسانی آن را به آمریکا منتقل کردند؟

جان اسمیت انگلیسی یک ماجراجو و مأمور سیاسی بود. که در مجارستان با عثمانی‌ها می‌جنگید. سپس گردان نظامی او تحت کنترل سربازان عثمانی قرار گرفت .که سر اکثر سربازان گردان را بریدند و بقیه را مجروح کردند.و هنگامی‌که تعدادی از دزدها برای سرقت به محل آمدند.اسمیت مجروح را در میان انبوهی از اجساد یافتند.بنابراین او را به‌عنوان برده به یک پاشا ترک فروختند .و اسمیت در دوران زندان خود متوجه تقاضای نوشیدنی به نام «کووا« شد. پس‌ازاینکه موفق به فرار و بازگشت به انگلستان شد. در مورد ترک‌ها نوشت: بهترین نوشیدنی آن‌ها کوفا است که از دانه‌ای که آن‌ها را کو اوا می‌نامند تهیه می‌شود.

در آن زمان قهوه هایی مانند اسپرسو ابداع نشده بود .

انتشار قهوه ترک در دنیا

از طریق او قهوه ترک به‌عنوان نوشیدنی به آمریکا رفت و به کالایی گران‌قیمت تبدیل شد.  دهه سوم قرن هفدهم، قهوه دربارها و هتل‌ها فروخته می‌شد و بوستون مجوز اولین قهوه‌خانه را در سال 1670 صادر کرد. در نیویورک، اولین قهوه‌خانه در سال 1696 افتتاح شد.  پایان قرن، قهوه ترک جایگزین آبجو به‌عنوان نوشیدنی صبحانه شد و یک قرن بعد، آمریکا به کشوری تبدیل شد که همه مردم آن نوشیدن قهوه ترک را پذیرفتند.

تاریخچه ورود قهوه ترک به اروپا و روسیه

قهوه ترک با انتصاب سلیمان آقا به‌عنوان یکی از سفیران باب اعظم عثمانی در سال 1669 و حمل آن به اروپا رسید. برخی از روایت‌ها به نحوه انتقال قهوه ترک به اتریش اشاره‌کرده‌اند و برخی منابع می‌گویند که پس از خروج ارتش عثمانی از محاصره وین، او کیسه‌های قهوه را پشت سر گذاشت و پس‌ازآن یک مرد یهودی لهستانی الاصل که به‌عنوان مترجم با عثمانی‌ها کار می‌کرد. ارتش به نام فرانتس گئورگ کولچیتزکی این کیسه‌ها را به دست آورد و اولین کافه ترکی را در اروپا افتتاح کرد. همچنین برخی از مورخان بیان می‌کنند که قهوه در قرن پانزدهم از امپراتوری عثمانی پس از اولین تبادل سفیران بین آن‌ها وارد روسیه شد. به گفته مورخ ساموئل کالینز، «قهوه دمی که ایرانی‌ها و ترک‌ها معمولاً بعد از شام مصرف می‌کنند، داروی خوبی برای نفخ، آبریزش بینی و سردرد است».

اسناد مربوط به تاریخچه قهوه ترک در اروپا


درحالی‌که اعتقاد بر این است که پیتر کبیر در سفر به اروپا با این نوشیدنی آشنا شد. اروپا در اصل رسم نوشیدن قهوه را از امپراتوری عثمانی پذیرفت. سند دیگر روسی که نشان می‌دهد قهوه نیز به امپراتوری عثمانی مرتبط است، به سال 1709 بازمی‌گردد، زمانی که «به ویار» ایوان تولستوی حدود 20 پوند قهوه از تاگانروگ، اولین پایگاه دریایی و بندر دریایی روسیه، برای حمایت از پیتر کبیر فرستاد؛ که برای مبارزه با سوئد در نزدیکی پولتاوا (اوکراین مرکزی) آماده می‌شد.
هنگامی‌که در سال 1791، روسیه پیمان صلحی با عثمانی‌ها امضا کرد، هدایای دیپلماتیک مقامات عثمانی به نمایندگان روسیه شامل 1480 پوند قهوه همراه با جواهرات و اسب‌های اصیل بود.

برای مطالعه مقاله مهم ترین فواید قهوه روی این لینک کلیک کنید .

نام گذاری قهوه ساز  در روسیه

از آنجایی که روس ها هیچ تصوری از نامی که می توان برای قهوه ساز گذاشت نداشتند. آن را «بهارخواب» نامیدند. در رابطه با ملتی که از این رسم الهام گرفته بودند (ترکیه) .و نام در زبان روسی وجود داشت و تا به امروز استفاده می‌شود. در نواحی جنوبی، قهوه را در ابتدا «کاوه» می‌نامیدند. اما بعداً به «کاهوه» (قهوه) تبدیل شد که در زبان ترکی به معنای قهوه است. همچنین در نواحی شمالی این کلمه به «کاوا» تبدیل شد. که بعداً با تلفظ اروپایی به «کافه» تبدیل شد. علاوه بر اروپایی‌ها، روس ها قهوه بدون پالایه را که از دانه‌های آسیاب شده قهوه به پودر تهیه می‌شود. قهوه ترک می‌نامند. یا «ترکی».
و نام قهوه ترک در یونان پس از عملیات قبرس تغییر یافت .و به آن کافه یونانی گفتند و به همت لابی یونانی کافه گرک در بسیاری از کشورها رواج یافت.


آداب‌ و رسوم ترکیه با قهوه

در فرهنگ ترکی، رسم خنده‌داری در رابطه با قهوه وجود دارد. که همان «قهوه داماد شور» است که یک سنت منحصربه‌فرد در آن فرهنگ و یکی از مهم‌ترین رسومی است. که هنوز هم نزد ترک‌ها رواج دارد. هنگامی‌که داماد از دختری از خانواده‌اش خواستگاری می‌کند. او به‌جای شکر در قهوه نمک می‌ریزد و او باید تمام فنجان را بنوشد. بدون اینکه از ویژگی‌هایش ناراحت باشد. ایده پشت این کار آزمایش داماد و میزان استقامت و صبری است. که عروس خواهد داشت، بنابراین او مقداری نمک در فنجان قهوه می‌ریزد.

همین آداب و رسوم موجب تفاوت قهوه ترک با محصولاتی مانند نسکافه شده است .

سرو آب درکنار قهوه ترک

همچنین از زمان عثمانی‌ها در بین ترک‌ها یک فرهنگ رایج بوده است .که آب را با یک فنجان قهوه سرو می‌کنند .و برخی معتقدند آب را با قهوه سرو می‌کنند .تا ببینند مهمان گرسنه است یا نه. قبل از آب قهوه بنوشید. یعنی احساس گرسنگی نمی‌کند.پس بر او تکلیف نمی‌کنند. در مورد داستان لوکوم با قهوه. اگر میهمان بعد از نوشیدن قهوه، لوکوم را خورد. به این معنی است که از پذیرایی و استقبال، سپاسگزار و خشنود است. اما اگر آن را در بشقاب گذاشته و نخورده است. یعنی راضی نیست. همچنین ترک‌ها به‌جای خواندن «برگ چای» عادت دارند «فال» را با یک فنجان قهوه بخوانند .و مکان‌های زیادی برای این کار در ترکیه به‌خصوص استانبول وجود دارد.

تاریخچه قهوه ترک در ترکیه


اگرچه هیچ‌یکی از مراجع ذکر نکرده است که ترکیه وطن قهوه است، قهوه به ترکی توصیف شد و استانبول به مرکزی برای فرهنگ قهوه تبدیل شد، اگرچه تنها در زمان امپراتوری عثمانی توسط فرماندار یمن، اوزدمیر پاشا، شناخته‌شده بود؛ اما با رواج عادت به نوشیدن قهوه، آداب‌ورسوم آن برای عثمانی‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر شد و برای این کار قهوه‌خانه‌هایی ایجاد شد و زمان‌های خاصی برای نوشیدن آن تعیین شد و نیاز به استفاده از فنجان پدید آمد. فنجان‌های مخصوص قهوه در ایزنیک و کوتاه یا و فنجان‌هایی برای عثمانی‌ها در اروپا و چین تهیه می‌شد. ترکیه میزبان جشنواره سالانه‌ای با عنوان «چرخه زندگی قهوه» است که چهارمین دوره خود را یکشنبه گذشته در منطقه ماکا استانبول به پایان رساند و شامل صدها نوع قهوه بین‌المللی، ارائه‌های آماده‌شده با قهوه، سمینارها، نمایشگاه‌ها و هنرهایی بود که از چشم نرفته بودند.

تاریخچه قهوه ترک در ترویج مطالعه

همچنین ترکیه برای ترویج مطالعه بر عشق مردم به قهوه تکیه دارد و چند ماه پیش جشنواره کتاب، قهوه و شکلات «کتاب، قهوه، شکلات» را برای دومین سال در ترکیه ضمیمه کرد. این جشنواره که در موزه نظامی استانبول برگزار می‌شود، کتاب‌هایی را به سه زبان به بازدیدکنندگان ارائه کرد. عربی، ترکی و انگلیسی همراه با امکان نشستن و کتاب‌خوانی، چشیدن طعم شکلات و نوشیدن قهوه، علاوه بر خرید کتاب، قهوه ساز و فنجان‌های مخصوص. به دلیل علاقه ترک‌ها به این نوشیدنی روزانه، اخیراً یک شرکت ترکیه‌ای چاپگر سه‌بعدی ساخته است که امکان چاپ هر شکلی را بر روی فوم قهوه بدون استفاده از قالب یا طراحی دستی فراهم می‌کند و در میان کافه‌ها، هتل‌ها و شرکت‌های توریستی بسیار محبوب شده است؛ ز

قهوه ترک یکی از پر طرفدار ترین نوشیدنی ها

موارد نوآوری و تبلیغ این نوشیدنی که در تاج‌وتخت نوشیدنی‌های محرک گرم در جهان قرار دارد، در مصرف، مبادله و سود متوقف نمی‌شود. زیرا با میانگین سالانه 400 میلیارد فنجان در بین نوشیدنی‌ها پس از آب در رتبه دوم قرار دارد؛ و «مد» صنعت قهوه ترک به‌جای استفاده از «رک» یا به قول ترک‌ها «بوث» که اغلب از مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود، در پوست پرتقال پخش می‌شود و در بین انواع مختلف بسیار محبوب بود. محافل ترکی پس‌ازآن تصاویر و ویدیوهایی از افرادی که این روش را امتحان کردند در شبکه‌های اجتماعیمنتشر کرد .


تاریخچه قهوه ترک در ایران

پس از غذاها و غذاهای ترکی، قهوه ترک نیز برای ایرانیان جذاب شده است، به‌خصوص در کافه‌های پایتخت، تهران. قهوه ترک در سال 2013 در فهرست «میراث فرهنگی ناملموس» تهیه‌شده توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» قرار گرفت. علاوه بر طعم اصلی آن، سهولت تهیه و عدم تخصص فنی از دیگر دلایل محبوبیت قهوه ترک در داخل و خارج از کشور است. ایران در سال‌های اخیر شاهد برگزاری مسابقات کشوری و منطقه‌ای بهترین روش تهیه قهوه ترک بوده که منجر به ظهور متخصصین این امر در مناطق مختلف ایران شده است. آنچه علاقه به قهوه ترک را افزایش می‌دهد این است که شخصیت سنتی و تاریخی آن بر تمام مراحل آن غالب است، از تهیه آن، از طریق نحوه ارائه آن و پایان دادن به کاسه‌هایی که در آن سرو می‌شود.

مطالب مرتبط با این موضوع :

شناخت انواع قهوه و تفاوت های آنها

معرفی انواع قهوه

تاریخچه قهوه اسپرسو و فواید آن

تماس با ما

شماره تماس : 09142244372

آدرس سایت : www.subia.ir

کلیه حقوق این سایت متعلق به سوبیا میباشد © 1400 - طراحی سایت توسط سئو کاج
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.