دانستنیهای قهوه ترک

هر آنچه باید در مورد قهوه ترک بدانید

دانستنیهای قهوه ترک در یک مقاله نمی گنجد .قهوه ترک جایگاه ویژه‌ای در بین فرهنگ ملت ترکیه داشته و انواع مختلف آن از دوره‌ی عثمانی تا به الان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در بین تمامی انواع مختلف قهوه، قهوه ترک رواج بیشتری نسبت به سایر آن‌ها داشته و یکی از روش‌های دم کردن قهوه به شمار می‌رود که جدیدا در بین ایرانیان نیز رواج پیدا کرده است. پس برای داشتن یک قهوه ترک با طعمی به یاد ماندنی نیازی به استفاده از نوع خاصی از دانه‌های قهوه نبوده و باید به روش خاصی آن را آماده کنید.

دانستنیهای قهوه ترک

پیشینه تاریخی و اصالت این نوع قهوه به دوران عثمانی و به کشور ترکیه برمی‌گردد. در واقع تمام روش‌های دم کردن قهوه تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند اما هر کدام بنا بر خصوصیات خود و یا کشوری که در آن رواج یافته‌اند، نام‌های مختلفی به خود گرفته‌اند. اگر شما نیز عاشق کف روی قهوه هستید و یا دوست دارید با تح مانده‌ی آن فال ببینید، مطلب امروز ما را تا انتها بخوانید. طعم قهوه ترک بسیار شبیه به طعم قهوه اسپرسو است .


پیشینه تاریخی قهوه ترک

شاید قهوه ترک برای مردم سایر کشورها نوشیدنی عادی به نظر رسیده. و هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنند. اما برای مردم ترکیه این چنین نبوده. و همواره در دورهمی‌های دوستانه، قبل از صبحانه، سرکار و … از آن استفاده می‌کنند. با توجه به تحقیقاتی که روی پیشینه تاریخچه قهوه ترک انجام شده است، نشان می‌دهد که قهوه ترک با طعم منحصر به فرد، برای اولین بار از جنوب حبشه یافت شده و سپس توسط یک شخص ترکی و عثمانی گسترش پیدا کرده است.

دانستنیهای قهوه ترک و قدمت آن

اوزدمیر پاشا که در سال 1517 به عنوان فرماندار یمن خدمت می‌کرد، پس از نوشیدن این قهوه در محل فرماندهی خود، طعم بی نظیر آن را کشف کرده و با خود به ترکیه آورده است. در ابتدا برای درست کردن قهوه دانه‌های آن را جوشانده و مصرف می‌کردند. اما به مرور زمان دانه‌های آن را آسیاب کرده و باعث پدیدار گشتن قهوه ترک شدند. شما می توانید تاریخچه پیدایش قهوه را نیز مطالعه نمایید .


آیا دانه های قهوه ترک با بقیه قهوه ها متفاوت است؟

قهوه ترک در ابتدا از دانه‌های قهوه عربیکا درست شده .و امروزه نیز بهترین نوع دانهای که می‌توان برای قهوه ترک استفاده کرد، قهوه عربیکا می‌باشد. اما برای درست کردن قهوه ترک نباید حتماً از قهوه عربیکا استفاده کنید. چرا که قهوه‌های دیگری مانند قهوه ربوستا نیز طعم خوبی در هنگام درست کردن قهوه ترک دارند. برخی از افراد تصور می‌کنند که پودر و دانه‌های قهوه ترک متفاوت‌تر از سایر قهوه‌ها می‌باشد .اما این تصوری بسیار اشتباه بوده .و قهوه ترک تنها در روش تهیه و نوع آسیاب کردن کردن دانه‌ها متفاوت است.

دانستنیهای قهوه ترک و روش تهیه قهوه ترک

امروزه به لطف انواع دستگاه‌ قهوه ساز، تهیه قهوه ترک بسیار آسان‌تر از قبل شده. و هر شخص با در اختیار داشتن یک دستگاه اتوماتیک می‌تواند در هر لحظه از شبانه روز قهوه ترک دلخواه خود را آماده کند. اما طعم قهوه‌ای که با آتش، شن، زغال سنگ و … در قهوه جوش مسی درست می‌شود.بسیار متفاوت‌تر و لذیذتر می‌باشد. قهوه ترک جز آن دسته از قهوه‌هایی می‌باشد که روش تهیه بسیار آسانی دارد .اما برای اینکه بتوانید طرز تهیه قهوه‌ ترک لذیذ را فرا بگیرید .باید فوت و فن‌های آن را دانسته .و حتماً از قهوه جوش مسی استفاده کنید.

مراحل تهیه قهوه ترک


همانطور که گفتیم درست کردن قهوه ترک کاری بسیار آسان بوده. و اگر قصد یادگیری آماده کردن قهوه ترک را دارید. روش زیر را دنبال کنید.
1) در ابتدا تعداد فنجان‌های قهوه‌ای که می‌خواهید آماده کنید را مشخص کرده .و به اندازه نصف آن‌ها، به قهوه جوش آب تصفیه شده اضافه کنید.
2) سپس برای هر فنجان یک قاشق چایخوری قهوه آسیاب شده اضافه کنید. با توجه نوع قهوه‌ای که می خواهید، شکر اضافه کرده و مخلوط کنید.
3) قهوه جوش را روی حرارت گذاشته و آب سرد را به آرامی اضافه کنید. سپس به مدت 3 الی 4 دقیقه آن را هم بزنید تا قهوه شما کف کرده و آماده شود.

برای آشنایی با طرز تهیه انواع قهوه روی این لینک کلیک کنید .

دانستنیهای قهوه ترک و انواع آن

قهوه ترک در حالت کلی در 3 نوع زیر آماده سازی می‌شود.
ساده sade
قهوه ترکی که به روش ساده آماده سازی می‌شود. بدون قند و شکر بوده و تقریباً تلخ می‌باشد.
کم شیرین az seker
در قهوه ترک az seker از مقدار بسیار کمی قند و یا شکر در حدود 1 الی 2 قاشق چایخوری شکر استفاده می‌شود.
متوسط Orta
در روش آماده سازی قهوه در نوع Orta ، از حدود 3 الی 4 قاشق چایخوری شکر استفاده شده .و طعم تقریباً شیرینی دارد.
شیرین Sekerli
قهوه ترک Sekerli به معنی شکر زیاد بوده .و در آن از مقادیر بسیار زیاد شکر و قند برای شیرین کردن طعم تلخ قهوه استفاده می‌شود.

مطلب معرفی انواع قهوه را مطالعه نمایید .

اگر به دنبال کف در قهوه هستید، قهوه ترک بهترین گزینه است

ایجاد یک لایه کف ضخیم بر روی قهوه، یکی از نشانه‌های طعم خوب آن می‌باشد. قهوه ترک نیز یکی از قهوه‌هایی است که کف بیشتری نسبت به سایر قهوه‌ها ایجاد می‌کند. البته ایجاد کف نیز بستگی به نحوه درست کردن داشته .و همانطور که گفتیم، قهوه ترک نیز یکی از روش‌های درست کردن قهوه می‌باشد.
هنگامی که در حین درست کردن قهوه ترک کف قابل توجهی بر روی آن ایجاد شد.می‌توانید کف را برداشته و در فنجان بریزید سپس برای خوش طعم شدن قهوه 20 ثانیه دیگر قهوه را جوشانده و سپس به فنجان اضافه کنید.

مهم ترین فواید قهوه را می توانید در این لینک مشاهده کنید .

دانستنیهای قهوه ترک و نحوه سرو قهوه ترک

قهوه ترک را معمولاً هنگامی که گرم و داغ است، سرو می‌کنند. همانند سایر قهوه‌ها، در هنگام سرو قهوه ترک نیز یک لیوان آب در کنار آن گذاشته می‌شود .تا افراد به خوبی دهان خود را تازه کرده .و طعم لذیذ قهوه ترک را به خوبی حس کنند. هنگامی که قهوه ترک تلخ و یا کمی شیرین سرو می‌شود. باید در کنارش شیرینی و یا شکلات نیز قرار داده شود. اگر مهمانانتان درخواست قهوه شیرین داشتند. بهتر است که یک قاشق مرباخوری کوچک همراه با کمی شکر در کنار قهوه قرار دهید. تا مهمانان خودشان مقدار شیرینی قهوه‌شان را انتخاب کنند.


فواید و خواص قهوه ترک

شاید تا به حال در موارد خواص و فواید قهوه شنیده باشید. قهوه ترک به دلیل اینکه در اغلب موارد تلخ و یا با مقدار کمی شکر سرو می‌شود.بسیار مفید می‌باشد. بطوریکه با توجه به تحقیقات انجام شده. مصرف دو فنجان قهوه ترک در روز خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده .و به دلیل کافئینی که دارد. موجب سرحالی و شادابی شما در طول روز می‌شود. در مواقعی که مجبور به بیدار ماندن در طول شب هستید. قهوه ترک می‌تواند به شما در بیدار ماندن و سرحالی کمک کند. علاوه بر آن، به دلیل همین کافئین موجود در آن و شادابی که ایجاد می‌کند.می‌تواند مانع از افسردگی شود. خواص قهوه اسپرسو نیز با قهوه ترک تقریبا یکسان است .

در مصرف قهوه زیاده روی نکنید

باید توجه کنید که در مصرف قهوه ترک زیاده روی نکرده. و روزانه به مصرف دو الی سه فنجان بسنده کنید. چرا که مصرف بیش از حد قهوه ترک عوارض جانبی در پی دارد. به عنوان مثال مصرف زیاد این قهوه می‌تواند موجب افزایش فشار خون شده .و در طولانی مدت موجب افزایش ضربان قلب شود. پس حتماً حد اعتدال را در مصرف قهوه رعایت کنید. از طرفی بهترین زمان برای نوشیدن آن صبح و عصر می‌باشد .چرا که بدن پس از آن در حال فعالیت بوده. و می‌تواند به خوبی با آن سازگاری داشته باشد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

تاریخچه قهوه اسپرسو و فواید آن

آموزش درست کردن نسکافه

تهیه اسپرسو خانگی

تاریخچه پیدایش نسکافه

تماس با ما :

شماره تماس : 09142244372

آدرس سایت : www.subia.ir

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به سوبیا میباشد © 1400 - طراحی سایت توسط سئو کاج
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.