تاریخچه پیدایش قهوه

تاریخچه قهوه

تاریخچه پیدایش قهوه در هاله‌ای از رمز و راز پنهان‌شده است .و اولین اشاره به آن به اوایل قرن شانزدهم بازمی‌گردد. منابع تاریخی تقریباً متفق‌القول هستند که اعتبار کشف آن به اعراب بازمی‌گردد، به‌طوری‌که کلمه عربی «قهوه» اکنون در همه زبان‌ها با اندکی تغییر در تلفظ آن استفاده می‌شود. ما امروز قصد صحبت در مورد تاریخچه قوه راداریم اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره هستید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مهم ترین فواید قهوه را مطالعه نمایید .

اولین کسی که قهوه را کشف کرد چه کسی بود؟

کشف قهوه به افسانه‌های چوپان کلده برمی‌گردد. آنجا که متوجه شد بزها بسیار فعال شدند و شب‌ها نخوابیدند. پس از مصرف نوعی توت از درختی خاص و پس از مشاهده این موضوع به رئیس صومعه منطقه خود که از آن توت نوشیدنی درست کرد و آن را با راهبان تقسیم کرد، گفت. در قرن شانزدهم در ایران، مصر، سوریه و ترکیه شناخته شد و به‌زودی قهوه در اروپا رواج یافت، اما روحانیون وقتی این نوشیدنی را در سال 1615 میلادی به ونیز رسید، آن را محکوم کردند تا اینکه توسط پاپ کلمنت تائید شد و پس از چشیدن آن پذیرفته شد. سپس قهوه از طریق تا سیس کافه‌ها در انگلستان، اتریش و فرانسه گسترش یافت؛ و آلمان و به یک نوشیدنی اصلی در صبحانه تبدیل شد و رقابت برای کشت قهوه آغاز شد.

مقاله تاریخچه قهوه ترک را از طریق این لینک مطالعه نمایید .

تاریخچه پیدایش قهوه در اتیوپی

حتی امروزه فلات اتیوپی را مهد قهوه می‌دانند. ازآنجا، میوه‌های قهوه از دریای سرخ گذشت و به شبه‌جزیره عربستان رسید. کشت قهوه در اواسط قرن پانزدهم در یمن آغاز شد. از دو شهر مقدس مکه و مدینه، قهوه به‌سرعت در سراسر شبه‌جزیره عربستان پخش شد. شهر بندری موکا تا سال 1720 مرکز تجارت قهوه در جهان بود. به همین دلیل موکا تا قرن هجدهم در کافه‌های سراسر اروپا نوشیده می‌شد. این نوشیدنی بسیار گران‌قیمتی بود که فقط اشراف می‌توانستند بخرند. با گسترش امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم، قهوه به آسیای صغیر، سوریه، مصر و جنوب شرقی اروپا گسترش یافت. تمام جهان اسلام توسط این نوشیدنی سیاه و قدرت فوق‌العاده آن تسخیر شد که امروزه نام آن از کلمه عربی قهوا به معنای شراب گرفته‌شده است، درحالی‌که ترک‌ها آن را کهوه می‌نامند. ازآنجایی‌که مسلمانان مجاز به نوشیدن الکل نیستند، قهوه به شراب مسلمانان تبدیل‌شده است. قهوه ترک در همین دوران کشف شد .

پایان انحصار اعراب بر قهوه


اعراب از دانه‌های قهوه و میوه‌های گران‌بهای آن بااحتیاط محافظت می‌کردند و صادرات آن‌ها را به‌شدت ممنوع می‌کردند. تجارت دانه قهوه تا اوایل قرن هفدهم تا اوایل قرن هفدهم در دستان اعراب باقی ماند، زمانی که برخی از بازرگانان دلیر هلندی آن‌قدر شجاع بودند که دانه‌های قهوه را به اروپا قاچاق کنند. در اینجا میوه‌های قهوه در گلخانه‌ها و مزارع کشت می‌شدند، قبل از اینکه قدرت‌های استعماری امیدوارکننده شروع به کشت آن در جزیره جاوه، در کلمبیا و کنیا کنند. قهوه که اکنون یک کالای جهانی است، در قرن نوزدهم به «نوشیدنی مردم» در بسیاری از کشورها تبدیل شد. تاریخ Lavazza در آن سال‌ها آغاز شد: این شرکت درواقع در سال 1895 در تورین تا سیس شد. آنچه در سال 850 پس از میلاد به‌عنوان یک گیاه مرموز آغاز شد، امروزه پس از آب محبوب‌ترین نوشیدنی در جهان است.

8 خاصیت مفید قهوه برای بدن مطلب مفیدی برای شما خواهد بود .

تاریخچه پیدایش قهوه در کشورهای اروپایی

تاریخچه پیدایش قهوه در اتریش

در سال 1683 اولین کافی‌شاپ برای قهوه در اتریش پس از نبرد وین و شکست ترک‌ها، ارتش و لهستانی‌ها از اوکراینی‌ها افتتاح شد که دانه‌های قهوه را برای افتتاح یک کافی‌شاپ به دست آوردند و با افزودن شکر و شیر به گردش عرف کمک کردند. به قهوه‌ای به نام بمالند – قهوه وین النموزجه – که با کف داغ شیر و یک لیوان آب مخلوط می‌شود.

 

تاریخچه پیدایش قهوه در انگلیس

قهوه وارد در قرن 16 به هود از شرکت‌ها Orient انگلستان، با تشکر. اولین کافی‌شاپ در لندن در کوچه سنت مایکل در Cornhill را باز کرد. کافی‌شاپ‌های پاسکوا رزی، که عاشق کالاهای تجاری متعلق به ترکیه و قهوه و آن طعم بود . بنابراین او تصمیم گرفت کافه را برای گسترش در سراسر کشور باز کند و بیش از 3000 کافه در انگلیس وجود داشت.

قهوه دمی نیز در اروپا رواج زیادی داشت .

تاریخچه قهوه در فرانسه

آنتوان گالان گفت: «ما مدیون این پزشکان بزرگ عرب هستیم که قهوه را از طریق نوشته‌هایشان و همچنین شکر، چای و شکلات وارد دنیای مدرن کردند.» قهوه نوشیدنی رسمی مهمانان درجه‌یک بود و به‌زودی در سراسر جهان گسترش یافت. کشوری که امروزه فرانسه را به خاطر بهترین قهوه با پنکیک‌های خوشمزه در صبح معروف کرده است.

قهوه ترکیبی برای تهیه بسیاری از قهوه ها به کار می رود .

تاریخچه پیدایش قهوه در آلمان


قهوه در آلمان بانام (Kaffee) شناخته می‌شد، در قرن 18 میلادی محبوبیت قهوه گسترش یافت.
به‌تدریج در اطراف سرزمین‌های آلمان و توسط طبقات حاکم جذب شد، در اوایل سال 1675 قهوه در دربار انتخاب‌کننده فردریک ویلیام سرو شد، اما اولین کافه عمومی در پایتخت او، برلین، در سال 1721 افتتاح شد.

تاریخچه پیدایش قهوه در ایتالیا

قهوه در نیمه دوم قرن شانزدهم از طریق مسیرهای تجاری مدیترانه وارد ایتالیا شد و قهوه را از مصر به جمهوری ونیز وارد کردند و به‌زودی کافه‌ها یکی پس از دیگری شروع به افتتاح کردند و به نوشیدنی روشنفکران و اجتماعات معروف شدند. و حتی عاشقان میله‌های شکلات و قهوه را به‌عنوان هدایایی رمانتیک در نظر می‌گرفتند. تا سال 1763 ونیز به‌تنهایی بیش از 200 کافه داشت.

تاریخچه پیدایش قهوه در برزیل


در سال 1727 قهوه برای اولین بار به برزیل معرفی شد .و در سال 1822 بخش‌های عظیمی از جنگل‌های بارانی ابتدا از اطراف ریو و بعداً سائوپائولو برای مزارع قهوه پاک‌سازی شد. برزیل تا سال 1852 به بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه در جهان تبدیل شد. و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است .و بر تولید جهانی مسلط بوده و بیش از مجموع قهوه صادر کرده است. ظهور چندین تولیدکننده بزرگ دیگر، به‌ویژه کلمبیا، ساحل‌عاج، اتیوپی و اخیراً ویتنام که از کلمبیا پیشی گرفت و در سال 1999 با سهم بازار 15 درصد تا سال 2011 به دومین تولیدکننده بزرگ تبدیل شد.

اولین درخت قهوه جهان در کجا رشد کرد؟

قهوه یکی از گیاهانی است که درگذشته کشف‌شده است، هرچند در حبشه کشف شد، اما منشأ آن به یمن برمی‌گردد، زیرا اولین درخت قهوه در یمن روییده است، به همین دلیل به آن قهوه عربی می‌گویند و گفته می‌شود؛ که قهوه داستان‌های باستانی دارد برای گوسفندان و فعالیت‌های غیرعادی او هنگام خوردن یک گیاه سبز غیرعادی است و تصمیم گرفت آن را نیز امتحان کند، بنابراین احساس انرژی و انرژی کرد و داستان قهوه را پخش کرد و تعداد زیادی از مردم شروع به خوردن آن کردند. تا آن‌که شراب صالحان نامیده شد.

بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان قهوه در جهان

آمریکایی‌ها افرادی هستند که بیشترین قهوه را در جهان می‌نوشند حدود 83 درصد از بزرگ‌سالان در ایالات‌متحده قهوه می‌نوشند، به‌طور متوسط سه فنجان برای هر نفر در روز. جای تعجب نیست که دو تا از بزرگ‌ترین زنجیره‌های قهوه زنجیره‌ای جهان – دانکین دوناتز و استارباکس – در ایالات‌متحده مستقر هستند. قهوه استارباکس تنها در ایالات‌متحده بیش از 13000 شعبه دارد.

تاریخچه قهوه اسپرسو

در سال 1884 پس از میلاد، آنجلو موریوندو اولین مبتکر دستگاه اسپرسوساز بود. برخلاف دستگاه‌های اسپرسوساز که اکنون استفاده می‌شود. این ابزار بزرگ بود و اسپرسو را مطابق نیاز آماده نمی‌کرد. پس از 17 سال، لوئیجی بزرا تغییراتی مانند فشار بخار در آن ایجاد کرد. و در سال 1901 حق ثبت اختراع آن را تحت عنوان «نوآوری در ماشین‌آلات برای تهیه و سرو فوری نوشیدنی قهوه» با اختراع دستگاه نوشیدنی قهوه فوری به دست آورد. در سال 1905، Desidero Pavoni ایتالیایی این اختراع را خریداری کرد و شروع به تولید تجاری کرد. قهوه اسپرسو امروزه طرفداران زیادی دارد.

تاریخچه قهوه نسکافه

در سال 1881 توسط Alphonse Allais در فرانسه اختراع شد. در سال 1890 پس از میلاد در نیوزیلند، دیوید استرنگ حق ثبت اختراع آن را به ثبت رساند. و شروع به فروش آن بانام قهوه استرنگ کرد و ثبت اختراع خود را «هوای گرم خشک» نامید .که همچنین به دانشمند ژاپنی ساتوری کاتو در سال 1901 پس از میلاد نسبت داده شد. که آن را در سال 1901 ارائه کرد. بوفالو و نیویورک دریکی از نمایشگاه‌ها. جورج کنستانت لوئیس واشنگتن قهوه فوری خود را تولید کرد و در سال 1910 شروع به فروش تجاری آن کرد. در تاریخ 1938 پس از میلاد، شرکت سوئیسی نستله «نسکافه» را به‌عنوان یک برند تا سیس کرد و شروع به فروش تجاری آن در سوئیس کرد و زمانی که دولت برزیل با شرکت نستله تماس گرفت تا راه‌حلی برای قهوه مازاد آن بیابد، نسکافه را پیدا کرد.


تاریخچه قهوه در آمریکا

دانه‌های قهوه در اوایل قرن هجدهم وارد دنیای جدید شد.اگرچه نوشیدنی رسمی در آمریکا چای بود، اما با ظهور قهوه تغییر از چای به قهوه به یک وظیفه ملی تبدیل شد. جنگ داخلی و سایر درگیری‌های پس‌ازآن نیز به مصرف سوخت این نوشیدنی کمک کرد. زیرا سربازان برای انرژی به کافئین متکی بودند. در اواخر قرن نوزدهم، این نوشیدنی به یک کالای جهانی تبدیل شد .و کارآفرینان شروع به جستجوی راه‌های جدیدی برای استفاده از این نوشیدنی محبوب کردند.

شناخت انواع قهوه و تفاوت های آنها را از طریق این لینک مطالعه نمایید .

کدام کشورها قهوه تولید می‌کنند؟

درحالی‌که بسیاری از کشورهای تولیدکننده قهوه به‌خوبی شناخته‌شده‌اند. بسیاری دیگر نیز مقادیر کمی دانه قهوه را برای بازار داخلی تولید می‌کنند. گیاه قهوه در مناطق کوهستانی مرتفع مانند بخش‌هایی از آمریکای لاتین و آفریقا به‌خوبی رشد می‌کند. علاوه بر این، قهوه در آب‌وهوای گرمسیری رشد می‌کند.به‌ویژه در مناطقی که نزدیک خط استوا، بین استوایی برج جدی و استوایی سرطان قرار دارند. این منطقه اغلب به‌عنوان «کمربند لوبیا» نامیده می‌شود. نزدیک به 70 کشور و منطقه در حال رشد قهوه در جهان وجود دارد. بااین‌حال، بیشترین منابع از هندوراس، اندونزی، کلمبیا، ویتنام و برزیل تأمین می‌شود. ایالات‌متحده (ایالات‌متحده آمریکا) یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان قهوه در جهان است.

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

معرفی انواع قهوه

تاریخچه قهوه اسپرسو و فواید آن

طرز تهیه قهوه ترک

تماس با سوبیا:

شماره تماس : 09142244372

آدرس سایت : www.subia.ir

کلیه حقوق این سایت متعلق به سوبیا میباشد © 1400 - طراحی سایت توسط سئو کاج
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.